Selamat Datang ke The Colours of Daisy. Terima kasih kerana sudi singgah di sini. ♥ Welcome to The Colours of Daisy. Thanks for visiting.

Wednesday, November 5, 2008

Rindu bertandang lagi~



Bonang. Dah lama aku tak sentuh. Rindu pun ada dengan team Astana Sukma. Rindu nak perform atas pentas lagi. Bonang tu banyak simpan rahsia suka duka aku. Ia saksi segala ceritera. Suka duka bersama team Astana Sukma dan juga suka duka bersama Senandika. Macam mana pulak bonang ni boleh terlibat dengan kumpulan teater?sbbnye, dia pun take part jugak dalam pementasan Pusaka Sari. Boleh dikatakan tunjang kepada cerita Pusaka Sari ni. kalau tak ada bonang, tak jadilah cerita dan tak terjadilah tragedi pembunuhan kejam Puteri Ayu Kirana Sukmasari oleh Inang Bayu yang kecewa cintanya ditolak Arjuna, si pemain bonang istana. Masa pementasan teater BONANG tahun 2006, bonang ump tu tak wujud lagi. Masih berada di Jawa.hehe.

Sepanjang latihan teater PS, selain bertugas sebagai SM aku juga diberi amanah untuk mengajar Kay, Yuyun, Nor, dan Bob untuk bermain bonang. Selain tu, kene ajar stand in jugak, Daoz, Izni, Yan and Rani. Diorang ni memang cepat belajar. Pendek kata memang best ajar diorang semua. Except for Rani yang degil tak nak blaja main bonang. Kenapa?ntah die.haha. tak kisah la. Pementasan tu dah berjaya pun. Rugi la die tak sempat berguru ngn aku. haha. Sepanjang latihan PS jugaklah, bonang ini menjadi saksi kepada apa yang terjadi selama kami bertungkus lumus bagi memastikan PS berjaya di bawa ke festival. Sampai satu tahap, aku tak boleh tengok, sentuh, atau main bonang ni. Tengok pun bleh jadi sebak. Ceh. Memang aku emosi masa tu. Tekanan yang menghimpit. Banyak sangat masalah masa tu. Segala-galanya dihenyakkan dalam masa yang sama. Boleh dikatakan tekanan yang paling menyeksa jiwa aku la sepanjang aku hidup. Tapi semua tu pengalaman yang mengajar aku. Kesilapan yang tak akan aku ulang di masa hadapan. Bukan boleh nak puaskan hati semua orang. kan?

Walaupun aku tak pandai sangat pun main bonang, tapi aku bersyukur sebab aku berkesempatan jugak belajar main. Sbbnya, itu la cita-cita aku masa aku kat skolah dulu. Tak terfikir pun aku akan dapat peluang ni. Satu pengalaman yang sangat-sangat berharga. Mengenal team Astana Sukma pun satu anugerah jugak. Dapat mengenal karenah manusia yang pelbagai. Tak ramai yang sanggup berjuang secara sukarela untuk seni. Tak ramai yang sanggup berkorban kerana minat. Semuanya mengharapkan balasan. Sepanjang berjuang bersama kelab kebudayaan dah banyak air mata yang mengalir, dah banyak kali hati terguris. Sedih dengan sikap sesetengah pihak yang pentingkan diri dan tak memahami. Apa yang terjadi antara aku dan Astana Sukma juga Senandika, bonang jadi saksi. Namun, apa yang terjadi segalanya telah tertulis. Bukan senang mahu cari mereka-mereka yang sehaluan. Setiap manusia punya pendirian masing-masing. Apa pun semua itu dah pun jadi kenangan. Kenangan yang pahit atau manis itu tak penting. Yang penting, ada sesuatu utk dikenang dalam hidup. ('',)


Persembahan Sulung Astana Sukma
(Masa ni menggunakan alat gamelan muzium Pekan, Pahang)


4 daisies blooming:

Anonymous said...

berbaur sedikit sedih ini punya entri.

berjaya membuat hati ini rindu pada teater.

dish.tidak!

sayu.tak suka!benci!

tegezoot said...

nanti la saya purpose kat usop suruh lantik nyda jadi presiden bakawalee. pasti dapat sokongan tok moh dan bae!

Nyda Zamani said...

daoz:
hoho..x sangka plak entri ni bleh buat kamu rindu pd teater
hehe
tapi akak betul2 tak nak ia berulang lagi..sedih tau..adik kesayangan buat dekkk je kat kite..huh!

tegezoot:
apa kaitan kah??
huhuhu..abg li ni saje je tau
wawawawa...tamau3

PuTeRi CaHaYa said...

herm...(dalam senyuman yg panjang)
kak ida stuju.setuju? setuju apa?
(hehehe...saja)

salam
(",)