Selamat Datang ke The Colours of Daisy. Terima kasih kerana sudi singgah di sini. ♥ Welcome to The Colours of Daisy. Thanks for visiting.

Tuesday, September 9, 2008

Aku dan Senandika..Siri 1



Lama aku berfikir. Tak tahu nak mulakan dari mana. Aku berminat dengan lakonan pentas ni sejak di bangku sekolah lagi tapi tak de la sampai aku bermimpi mahu jadi selebriti or yang seangkatan dengannye. Cuma minat berlakon. Masa first year, aku mendaftar sebagai ahli drama tapi disebabkan ada komitmen lain pada masa tu, makanya aku tidak berpeluang utk menyertai kumpulan drama membuat persiapan drama ENOT. Walaupun begitu, aku sempat jugak menyumbangkan idea dan tenaga dalam produksi PENUNGGU PUSAKA. Kalau tak silap, masa tu kedua-dua drama ni dipentaskan dalam minggu yang sama. Yang berbezanya hanya pelakon. First year berlakon citer ENOT and senior2 berlakon citer PENUNGGU PUSAKA. Antara pelakon-pelakon Penunggu Pusaka yang aku ingat Kak Mel, Abg wan, Abg Raja, Abg Zam, Jaro, Kak Ma, Kak Ada. Mase ni kenal muke2 diorg je. Tak knal nama pun. Walaupun jadi krew props utk drama ni, aku tak rapat dengan diorang. Keje aku masa tu cuma pastikan props ada masa hari persembahan. Perjumpaan pun jarang pegi. Bz dengan aktiviti lain. That's why la bile jumpe kak Mel mase klas hoki baru la tahu.."ooo... yang ni rupenye Siti Melody"...huhuhu. Selepas persembahan drama ENOT, kumpulan drama telah di 'banned' dari membuat sebarang persembahan. Banyak konflik dan krisis yang terjadi masa tu. Selepas itu, Kelab Kebudayaan di bawah pimpinan abg mawi (presiden ketika itu) juga lenyap. Sepi tanpa sebarang aktiviti.


Masuk tahun dua, baru aku tahu yang sebenarnya Kelab Kebudayaan dan Kesenian telah dibubarkan atas sebab-sebab tertentu. Namun begitu, Kelab Kebudayaan bangkit semula setelah sekian lama menyepi. kali ini bersama teraju yang baru. Abg Raja. Masa perjumpaan pertama bersama ahli kelab, aku dan nonie hanya mendaftar sebagai ahli gamelan. Tak tau nape aku tak mendaftar dengan kumpulan drama masa tu. Yang menjadi sebab aku bleh mendaftarkan diri semula dalam kumpulan drama ni adalah apabila ada sesi taaruf pulak masa perjumpaan kelab tu. Maklumlah masa tu yang datang mendaftar sebagai ahli kelab boleh dibilang dengan jari je. Tak macam sekarang ni, kene pakai kalkulator. Masa taaruf plak kene cakap pengalaman dalam bidang seni dan budaya ni la. Aku mane ade pengalaman lain selain berlakon drama masa sekolah dan masa matrik dulu. Nak cakap pengalaman main gamelan langsung tak ada. Cuma pernah tengok org main je. Jadinye aku bantai je la cakap pengalaman berlakon drama masa skolah dulu. Lepas tu Kak Ma tanye, tak nak masuk kumpulan drama??hati nak tapi ntah. Malu tapi mahu.haha..Aku ni pemalu orangnye. hik3. Lama jugak aku berfikir dan akhirnya aku anggukkan je.


First meeting drama yang paling menggerunkan aku. Mana taknye. Kene berlakon spontan. Lemah btol aku bab2 berlakon spontan ni. Tapi itula pendekatan dalam kumpulan drama. Perjumpaan tu, aku pegi dengan nonie. Aku kene berlakon ngn nonie masa tu. Dapat tema mak tiri plak. Korang dapat agak tak sape yang jadik mak tiri??. huhuhu. dah le nonie tu suke buat lawak spontan. Nasib baik aku bleh cover gelak mase berlakon. Tapi nonie memang hampeh la. makin lama knal dier, ko jangan la bagi aku berlakon dengan dier. Kang tak sudah2 aku gelak. Tapi alhamdulillah, setakat ni, aku buat persembahan, tak de lagi la aku tergelak kat atas pentas. bukan ape, tapi tu le aku. Serius mase persembahan sebenar. Sebabnye orang ramai. Tak de pikir nak gelak2 dah. Dok pikir nak tamatkan scene aku je. Darah gemuruh aku ni. huhuhu...


Drama pertama aku ape ek?drama perkahwinan la untuk malam penutup Minggu Peradaban Budaya dan Perpaduan. Aku jadik mak andam aka mami bee. Kena cakap loghat utara. Tak la susah bagi aku sebab aku ni mmg org penang pun. Tapi yang susahnya sebab scene akhir aku kene buat skrip sendiri. wawawa. cuak betul masa tu. Mula la duk mereka ayat2 sendiri utk babak akhir tu. Semua pelakon pun tak de skrip. Spontan. Kelebihannya, supaya drama tu tampak natural. Alhamdulillah. Semuanya lancar. Tak de masalah tentang babak akhir tu. Cumanya masa persembahan memang cuak habis. Mana taknya. Manusia melimpah ruah dekat astaka tu. Tak pernah aku tengok astaka penuh sampai macam tu sekali. Takut aku lupa skrip. Tapi malam tu aku cuba buat yang terbaik. Alhamdulillah. Segalanya selesai.


Selepas tu aku berlakon drama ape lagi ek??Aku tak ingat turutan peristiwanya tapi aku pernah berlakon drama Raja Laksamana Bentan pada Malam Inspirasi Seni 2006 arahan Raja Azrul Asyadi. Aku memegang watak sebagai Kembang Cina. Masa ni dah tak takut sangat dah buat persembahan. Satu, sebab dah hafal skrip dan keduanya sebab cukup latihan. Kemudian, aku berlakon jadi mak jah (mak kepada abon dan isteri penghulu) dalam drama Adat Berkhatan. Drama ni ade scene yang ditambah di saat-saat akhir. Petang sebelum persembahan baru la diwujudkan scene ni. Skrip pun men bantai je tapi ditapis la. Takut plak kang tak pasal-pasal kene banned.


Drama terakhir yang aku berlakon masa di UMP, Tangled. Idea diambil dari skrip Kalut. Skrip diolah semula dan dipendekkan durasinya. Edisi bahasa inggeris. Senandika hantar 3 kumpulan kecil untuk sertai drama competition sempena language vaganza. Bidan terjun je. Berlakon jadi isteri pertama. Ape ntah nama watak tu, lupe dah aku. huhuhu. 2nd drama yang aku berlakon dalam bahasa inggeris. 1st english drama yg aku join, mase kat matrik dulu. Puteri Gunung Ledang. Berbelit lidah aku hafal dialog. Maklumlah aku bukannye pandai BI pun. hahaha.


Begitulah sejarah dunia lakonan aku di bumi UMP bersama Senandika. Aku dah tak berlakon dah lepas tu. Dah banyak bakat-bakat baru yang lebih menyerlah. Aku memang kagum dengan adik-adik aku. Terutamanya Yuyun. Bagi la watak ape pun kat die. Mesti die bleh buat punye. Adik-adik yang lain pun sama. Masing-masing punya bakat lakonan yang sangat2 bagus. Mereka dapat menjiwai watak dengan sehabis baik. Masing-masing telah diajar untuk menggali watak sedalam-dalamnya. Kerana setiap watak yang wujud di dunia ini, ada tersembunyi dalam diri kita. Sebagai pelakon, kita kenala gali dan cari watak tu dalam diri kita. Bila dah jumpa, pasti kita akan persembahkan sebuah lakonan yang bagus di pentas~


20 daisies blooming:

Butaseni@Wan Raja said...

yeah yeah,you can do it.nanti jadi heroin dgn kami pulak :D

Huda Luna said...

huda tabik kt akak....
huda pn mnt blakon dr skola..
tp cpt tgelak bile org wat lawak...
huhu...
ouh...
akak org png upe nye...
rindu png...

PuTeRi CaHaYa said...

wah2...byk nyerr pengalaman dier..
Nak kena nih...aritu meeting, ckp lain.. tipu ekk!!

Salam
(",)

Nyda Zamani said...

butaseni:
heroin??haha tak seswai
nida nak blaja teknikal ngn korg
LX n kesan khas
bleh??

huda:
akak pun sama..x bleh tahan kalau org buat lawak..mesti nak gelak..
cumanya time perform akak tak gelak sbb akak ni darah gemuruh...
takottt
huhu~
rindu penang meh la sini
jalan2..hehe~

puteri:
mane de tipu
btol arr kak ida...huhuhuhu~
tak banyak pengalaman pun
yg nida citer ni banyak pengalaman drama kat U
kalau teater yg besar2..kureng pengalaman
banyak lagi kene blaja drpd kak ida n geng2 bakawalee
hehe~

yunika kirana said...

uhuhu.. drama kawen.. hihi bila pk2 balik mcm zaman kecik2 dulu.. main kawen2.. haha emm.. time tu kak nyda mmg la kecoh..=p time jadi kembang cina plak cumil.. rindunya saat2 itu... dah lame tak blakon...

p/s: ni lagu ape ek? suke...=)

tegezoot said...

tangan atas tangan bawah tangan atas tangan bawah tangan atas tangan bawah

tak paham? tanya butaseni, pk and jinggo. depa tau!

Anonymous said...

amboi mami bee.bkn maen lagi na.

Nyda Zamani said...

nika:
huhuhu...rindu nak berlakon ngn kamu la nika...

p/s:stand by urside by celine dion...ada makna ni letak lagu neh..keh3~

tergezoot:
huhuhu...mmg tak paham pun~
butaseni..
peg. khalwat...
jinggo...
tulun2~

daoz:
awat ceq..
ini bukan mainan tapi cobaan..
hua3...x de kaitan~
huhu

Pegawai Khalwat said...

Kami pun baru belajar.

Baru bertatih. Apa la sangat yang kami semua tau.

Kita sama-sama belajar nanti.

Ingat! yang penting.

1. Komitmen
2. Minat
3. Barulah bakat.

dan yang ke 4. jangan malu....
Malu sendiri rugi.

Nyda Zamani said...

peg khalwat:
okes bos~
(tabik sket)

Huda Luna said...

huhu...
time perform huda xley panik...
klu panik lupe beh sume skrip then pkai balun je skrip lps tuh...
huhu....
mcm ms kt mtrx..perform drama bwg putih bwg merah versi english..
tetibe lupe skrip...
da la cite tu di moden kn..
agak cuak la..
huhu..
tp seb baek dpt kaver blk...
bile tgk vid drama tu blk..
nmpk sgt plak muke cuak tu...
huhu...
ape2 pn huda tabik akak...
dh byk pengalaman akak dlm dunia teater...
huda respek akak..
raye nih huda blk png...
umah parents huda...
kt gelugor...
kt ipoh huda duk ngn auntie2 huda....
raye pulang ke pangkuan famili..
huhu..
ley jumpe n jln sm2 kn2...?

Nyda Zamani said...

huda:
akak pun kene blaja banyak lagi
terlalu banyak yg akak tak tahu tentang dunia teater
selagi ada peluang utk belajar
akak akan amik peluang tu
insyaAllah~
ouh kamu duk kat gelugor yer
raye nnt dtg la beraye umah akak
hehe..=)

Ruzzaida said...

akak.. saya rindu nak tgk akak berlakon jadi Mami Bee n Kembang Cina.. hehe..
buat comeback la nanti ye akak?
hehe

Huda Luna said...

huhu...
tp pengalaman akak lg byk dr pengalaman huda..
huhu...
mn tau 1 ari nnt istana budaya pggl akak jd pelakon dorg ke kn..?
tol tu...
slagi pluang ade...
kite rebut pluang tu...
akak duk byn lps ke?
akak mmg mbsr kt png ke?
skola ne dlu?
okeh...
nnt huda g braye umah akak klu pjg umo + ade transpot...
(",)

c h o c o l a t e i.c.e said...

yg penting saya xley chelen akak la kn..ye la..kite nie pun bru setaun jagung dlm drama n teater nie..huhu...

p/s:mintak tunjuk ajar ngan sume ek..huhu~

Nyda Zamani said...

ida:
kembang cina pun rindu wan seri bani
yg cumil3 tu..
wat comeback??
bleh3...bile2 kite wat majlis reunion senandika bersama alumni ek..
ngeeee~

huda:
istana budaya??
uishh...hebat sgt tu...hehe
tak layak le akak ni..
tak pe..huda banyak lagi mase kat UMP
timba pengalaman banyak2
nnt bleh kongsi ngn generasi akan dtg plak..hehe
akak mmg asal org penang
org tasek gelugor
tapi skrg akak sewe umah kat bayan lepas..
dulu akak skolah kat SMKA Al-Irshad~
hehe~

bobby cayang:
hek eleh..merendah diri plak
kamu lagi hebat la..
kamu dah 2 kali wakil senandika ke festival
watak doc zakri n pak ngah husin
wat luper plak
huh!
hehehe~

p/s: pelakon fevret bob ni kalo nak tau..sbb suara dan lakonan dier mantap..kalo tengok perangai die...nakal cam budak2 tapi, die bleh bw watak ngah husin dengan sgt baek...tak gitu pak ngah???

c h o c o l a t e i.c.e said...

ade plak sy nakal..xde ar..manje2 ngan senior2 ngan kawan2 je..

tanpa ilmu dr akak n senior2 yg len..xde la pandai sy berlakon..

emm..harap jdk kali ke 3 ar ke festival teater..bln 1 taun dpn..dtg ek kak nyda..

emm..harapan ingin berlakon lg ngan akak..mungkin kite jd hero n heroin nk..kuikui..

Nyda Zamani said...

choc ice:
nakal..suke nyakat org..hehe..sbb tu la senandika tak ceria tanpa kamu
insyaAllah, kalau berkesempatan akak mesti pegi bg sokongan utk adik2

kite jadi hero heroin???nak3..haha
kamu buatla skrip..ngeh3~

Melody M. said...

nydaa....
bile baca entri ni terkenang plak saat kite blakon sama2 (wlupun kita lebih byk berlakon bersama di luar pentas dpd atas pentas..ehehe)

huhu..bila la dpt berlakon ngn korang lagi ek..rindu sgt!!!

Nyda Zamani said...

kak mel..
saye juga sangat2 dan amat2 merindui saat bersama kamu di UMP
kamulah senior saye yang paling best~
i miss u sis..a lot

namun ku punya hati masterpiece will forever b in my heart~