Selamat Datang ke The Colours of Daisy. Terima kasih kerana sudi singgah di sini. ♥ Welcome to The Colours of Daisy. Thanks for visiting.

Monday, June 13, 2011

ketawa penawar duka

sedang melilau lilau dan melompat-loompat sini sana, aku terjumpa la satu artikel yang membuatkan aku insaf sekajap. huhu. benar cakap orang ketawa itu penawar duka. tapi dari sudut pandangan dalam agama kita, ketawa bagaimana yang dibolehkan dan ketawa bagaimana yang ditegah? aku juga manusia biasa yang sering terlupa tapi Alhamdulillah. masih ada yang mahu memberi peringatan.




apa yang dapat aku belajar dari artikel itu adalah Islam tidaklah melarang umatnya dalam berjenaka tetapi ada batas-batas yang perlu di jaga. bersederhana.sebabnya banyak ketawa akan membuatkan hati mati dan membuatkan org lain memberikan tanggapan buruk terhadap diri kita. Sayyidina Umar bin Al-Khattab RA pernah berkata, "Orang yang banyak ketawa kurang wibawanya. Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina. Orang yang menyintai akhirat, dunia pasti menyertainya. Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga."




secara ringkas apa yang dapat disimpulkan, dalam Islam gurauan itu haruslah:


1. berpada-pada


2. kena pada masa dan ketikanya


3. tidak menghina orang lain


4. mengeratkan silaturrahim




ada banyak hikmahnya dalam mengurangkan ketawa/bergurau. yang paling penting adalah supaya kita tidak lupa pada pencipta kita, Allah swt. betul tak terlalu banyak ketawa akan membuatkan kita lupa padaNya??aku akui berdasarkan pengalaman sendiri. sekadar untuk renungan diri sendiri dan sahabat-sahabat juga.




kalau nak baca artikel tu boleh baca kat sini




cik daisy: tak leh gelak guling2 sangat la ye time tgk ML??..huhuhu

0 daisies blooming: